Saturday, 26 November 2011

maal hijrah? bukan hanya penghijrahan rasul

salam semua..
seperti mane yg kite tahu masuk je waktu maghrib td, maka bermula lah tahun baru dalam islam..."MAAL HIJRAH"
ade kisah disebalik MAAL HIJRAH ni...
di zaman Rasulullah S.A.W, pd awal muharam inilah baginda dan umat islam berhijrah dari kota Mekah ke kota Madinah (nama dulunye Yathrib)...
kalau nak cerita pjg2, xberapa pandai juga...takut terbagi info yg salah pula...tp yg pasti, kalau korg sume nk tahu lebih lanjut korg nyanyi lah lagu ni ramai2...lagu bukan sekadar lagu tau...tapi ade cerita...mari hayati bersama..=)





1 Muharam





Satu Muharram detik perjuangan

Perkiraan tahun Islam hijrah

Perpindahan nabi dan umat Islam

Dari kota Makkah ke kota Madinah




Atas keyakinan dan iman yang teguh

Kaum Muhajirin dan Ansar bersatu

Rela berkorban, harta dan nyawa

Demi menegakkan Islam tercinta




Hijrah itu Pengorbanan

Hijrah itu Perjuangan

Hijrah itu Persaudaraan

Hijrah membentuk Perpaduan



Oleh itu, mari semua

Kita sambut Maal Hijrah

Tingkatkan semangat, Tegakkan syiar Islam

Untuk sepanjang zaman





tp sebenarnye entri kali ni bukan lah nk cerita pasal penghijrahan Rasulullah S.A.W kita shj..

lia nak cerita tentang azam baru lia sempena tahun baru islam yg ke 1433..

tp tentang azam baru tu mungkin lia xkan cerita kot kat sini..

those are my private resolutions

only special people je yg tahu..

anyways...disamping i blab about me and my new resolutions ni..

lia nak ajak korg2 sume berazam jugak...try letak 5 resolutions dulu...

kalau nak lebih it's up to u guys...

so, i think this is it...

penat dah main type2 ni sambil meniarap...

hehehe...

okay...

till next time..




SALAM MAAL HIJRAH 1433

Tuesday, 15 November 2011

Wednesday, 9 November 2011

renungan bersama khas untuk si bakal suami..=)

CIRI-CIRI 10 Sifat Calon Suami Yang Baik. "Semoga dikurniakan suami soleh atau untuk menjadi suami yg soleh yang boleh membimbing keluarganya dunia dan akhirat." Jawapan begini biasa diberikan gadis yang bakal mendirikan rumahtangga ataupun pengantin baru. Kebanyakan wanita jika diajukan mengenai jodoh, mahukan suami soleh. Tetapi, apakah suami yang diidamkan itu, benar-benar memenuhi keperluan wanita? Cuba kita jenguk apa yang berlaku dalam sesebuah rumahtangga selepas doa si gadis untuk mendapatkan 'lelaki soleh' mungkin sudah dimakbulkan Allah SWT. Lelaki yang soleh amat takut kepada Allah SWT. Salah satu bukti ketakutannya kepada Allah ialah mengerjakan solat. Jadi, lelaki soleh akan menyuruh, malah kekadang sehingga memaksa isterinya untuk menunaikan solat. Lelaki yang soleh amat taat kepada Allah. Islam mewajibkan wanita menutup aurat. Jadi, suami yang soleh tidak akan sekali-kali membenarkan isterinya keluar rumah atau mengenakan pakaian sesuka hati. Juga berhias dan ber'make-up' tebal. Suami yang soleh akan memastikan si isteri menututp aurat. Tetapi ada isteri yang kurang senang dengan perkara begini. Bukankah dahulu, anda berdoa untuk mendapat suami yang soleh, tetapi apabila doa anda dimakbulkan anda bantah pula cakapnya! 10 SIFAT CALON SUAMI YANG BAIK Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut. 1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan. 2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia. 3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya. 4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan. 5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana. 6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap. 7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian. 8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama. 9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya. 10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan

have i failed?

salam
today is my 6th day of feeling sad..
but after hours of thinking..it is not anymore..
the truth is, i have not failed...
because i've tried..tried hard enough..
i know Allah is planning something better for me..
perhaps the BEST..
i more thing is that,
this might be a wake up call for me to stop all the nonsense i've been doing and to repent.

"Dear Allah, do accept my humble repent..forgive me for all my sins and wrongdoings..guide me to your path so i can be a good khalifah"
AMEEN...

Tuesday, 8 November 2011

something to make me strong and keep going

'i FAILED some subjects in exam but my friend PASSED in all...now he is an ENGINEER in Microsoft and i'm the OWNER of Microsoft...'-Bill Gates-